Thursday 20 November 2008

FAKTA TENTANG CORDYCEPS

Tonik paru-paru dan buah pinggang yang luar biasa
  1. Mengikut kajian, cordyceps telah meningkatkan 17- hydroxycorticos-teroid dan 17-ketosteroid level (yang bertindak sebagai super-cortisone tanpa toxic.
  2. Menggunakan herba ini, pelari wanita telah 9 kali memecahkan rekod dunia (1993).
  3. Telah diketahui sebagai anti-cancer, anti-tumor dan anti –infective agent.
  4. Anti stress dan depression semulajadi
  5. Sebagai pembina darah – amat baik untuk anemia – kurang darah
Faedah dan kebaikan cordyceps
1.       Penyelidik mendapati bahawa cordyceps mampu merendahkan tekanan darah yang terlalu tinggi, pada masa sama meningkatkan bekalan darah. Herba ini meregulasikan (menyeimbangkan) tekanan darah. Cordyceps juga mampu memperlahankan kadar denyutan jantung (heart rate), meningkatkan bekalan darah ke jantung dan arteri. Cordyceps juga menenangkan (relaks) dinding pembuluh darah (blood vessel wall) maka mengaliran darah meningkat ke jantung dan tekanan darah akan menjadi rendah kerana pembuluh darah rileks dan luas. Pada masa sama cordyceps juga membantu merendahkan kolestrol tak baik/bad cholesterol, merendahkan ketumpatan (density) lipoproteins yang biasanya berlaku pada pesakit jantung.
2.       Penyelidik mendapati bahawa cordyceps membantu mengurangkan secara berkesan astma dan lain-lain penyakit berkaitan dengan system respirasi/pernafasan. Cordyceps membantu menenangkan dinding bronchial pada masa sama bertindak sebagai anti-inflamasi. Ia boleh membantu melawan penyakit astma, batuk, kahak dan lain-lain penyakit system pernafasan. Cordyceps secara semulajdi membantu meningkatkan pengeluaran adrenalin dalam badan yang sememangnya penting sebagai anti-asthma effek. Adrenaline yang rendah akan menyebabkan stress dan eczema dan lain-lain penyakin kulit.
3.       Penyelidik juga mendapati bahawa cordycept mampu memperbaharui kemampuan tenaga seks lelaki. Komponen-komponen dalam herba ini bertindak dengan berkesan ke atas hormone lelaki terutama dalam memberikan kembali fungsi tenaga muda dan stamina.
4.      Cordyceps juga membantu meningkatkan tahap tenaga. Malah, cordyceps mempunyai kemampuan untuk meningkatkan adreanaline.
5.       Penyelidik mendapati cordyceps adalah herba anti-aging/anti penuaan yang luar biasa. Cordyceps membantu menghalang pembentukan lipid “peroxides (free radical penggalak umur/age -inducing yang berbahaya) dan menghalang pembentukan lain-lain free radical di dalam otak. Cordyceps menyediakan perlindungan yang signifikan dalam melawan pencemaran yang berlaku di dalam persekitaran kita terutama pencemaran makanan dan air.
6.      Penyelidik mendapati cordyceps membantu meregulasikan/menyeimbangkan gula dalam darah. Herba ini amat membantu dalam melawan penyakit diabetes/kencing manis.
7.   Cordyceps membantu dalam memperbaiki ingatan dan mampu meningkatkan mood mala menajamkan minda. Ia juga mempunyai kesan rileks semulajadi disebabkan oleh komponen acid amono, glutamic acid, tyrosine dan L-typtophan. Herba ini amat berpotensi dan memberi faedah dalam mengurangkan dan mengatasi depresi /tekanan kerana ia secara semulajadi menghalang monoamine oxidase di dalam otak tanpa ada kesan sampingan seperti ubat moden. Ia adalah herba semulajadi yang membantu meregulasikan tindakan biokimia di dalam otak tanpa kesan sampingan dan telah terbukti.
8.       Cordyceps membantu menyerap lain-lain nutrin/zat/vitamin dengan lebih berkesan dan effectif. Bila cordyceps di makan secara kerap dan tetap, kita lebih mampu menyerap vitamin dan nutrin dari pemakanan harian kita.
9.       Cordyceps juga pembina darah (blood builder) dan mencuci darah (build purifier) yang hebat. Kajian mendapat bahawa ia mampu menbantu penyakit anemia kerana kemampuannya untuk membentuk tulang/bone marrow dan pengiraan platet/platet count. Herba ini juga signifikan dalam membantu menormalkan arrhythmia (ketidak stabilan rentak jantung/irregular heart beats) dan membantu pengaliran darah/blood flow ke jantung. Malah pesakit kronik hepatitis B mendapati estrak herba ini membantu meningkatkan tahap albumin dalam darah juga mambantu memperbaiki hati\liver dan metabolisma protin. Lain kajian juga mendapati bahawa cordyceps juga merendahkan tahap kolestrol dan tahap triglyceride.
10.  Kesimpulan Penggunaan herba ini dikesan sejak China kuno dimana ia digunakan oleh Maharaja China. Ia digunakan untuk menguatkan dan membina semula badan terutama selepas keletihan atau setelah sakit yang lama yang selalunya dikaitkan dengan buah pinggnang yang lemah. Hasil yang hebat telah dilaporkan terutama yang berkaitan dengan penyakit buah pinggang terutama buah pinggang yang gagal. Mengikut kajian, cordyceps telah meningkatkan 17- hydroxycorticos-teroid dan 17-ketosteroid level (yang bertindak sebagai super-cortisone tanpa toxic. Mengikut perubatan China, masalah yang berkaitan dengan buah pinggang dapat dilihat melalui simtom kepenatan yang keterlaluan/chronic fatigue, sakit sendi dan belakang, berdenggung di telinga, pelbagai jenis masalah seksual seperti mati pucuk/impotance. Cordyceps mampu menyelesaikan masalah ini. Cordyceps ibarat team player kerana kesan yang membantu banyak bahagian di badan kita. Kajian seluruh dunia menunjukkan ia kesannya adalah luas untuk organ dalaman dan membantu membersihan darah.
Rujukan
Hobbs, C., “Cordyceps sinensis,” in Medicinal Mushrooms, An Exploration of Tradition, Healing andCulture, Interweave Press: Loveland, CO, 1996, pp. 81-86.
Stamets, P., “Cordyceps sinensis,” in Mycomedicinals, MycoMedia: Olympia, WA, 1998, p. 22-23. Hubbs
***Artickel ini adalah terjemahaan, anda boleh dapati teks asal di www.ecoviva.com/Cordyceps.pdf
Jika anda berminat dengan herba supplemen ini, ia dijamin HALAL. Sila hubungi saya di mixresearch@gmail.com. Cepat, hanya RM40 sementara stok masih ada.
Kesihatan adalah kesejahterahan

No comments: